marți, 3 noiembrie 2009

Scoala romaneasca e cea mai buna la pat.

Scoala romaneasca e cea mai buna. La pat. E ca o curva care are o experienta deosebita, dar peste care au trecut ani grei, iar acum a ajuns doar sa stea rascracarata sictirit in fata ministrilor educatiei si sa se scalde mototoala intr-o bordura ieftina dupa ce fusese, in tinereturi, pe la cele mai mari petreceri.


Am spus-o de atatea ori. Le-am spus-o la ore. Nu prea au avut cum sa ma contrazica. De cele mai multe ori, contraargumentele erau niste exceptii. Acele exceptii care sunt dotate cu o capacitate intelectuala foarte mare si care ajung din inertie, cu putina munca si ambitie, sa ocupe posturi foarte bune la posturi in afara.

Bun. Dar cu restul ce facem? Ce facem cu elevul mediu? Il ducem in jos, incurajand delasarea totala sau impunand pur si simplu o materie nefolositoare? As avea cateva solutii, nu foarte greu de aplicat, dar care probabil nu vor putea fi aplicate intr-o societate ca a noastra. Totusi, le voi expune si ca o critica fata de ceea ce vedem, simtim, traim azi. Si pentru a le arata si visatorilor care inca mai cred ca "scoala romaneasca e cea mai buna":

1. Respect

Respectul trebuie sa existe in relatia elev - profesor. Corect. Indubitabil. Irefutabil (ca destule cotoroante de la noi din liceu).

Dar viceversa? Avem dreptul la lamuriri. Avem dreptul la discutii contradictorii. Va respectam varsta. Va respectam statutul de profesor. Dar sunteti in fata noastra pentru a ne Lamuri! Nu pentru a ne impune invatatura. Varsta, statutul, facultatea facuta sau ce vreti dumneavoastra nu va da intotdeauna dreptate in fata noastra! Poate avem un punct bun de vedere. Sau nu acceptati aceasta "umilinta"?

Si Stefan (cel Mare, pt domnul varascanu) ii omora pe cei ce erau mai abili ca el...

Si cu intarziatul cum ramane? Ajung la si zece in clasa, ma scuz, dar absenta este pusa. "S-a sunat de x minute, ai absenta!" "Dar, stati, ca... etc. Imi cer scuze" "Hai ca poate-ti pun intarziat, dar fii cuminte!". Bine. Sunteti duri, smecheri, incoruptibili, impasibili. Dar daca peste vreo doua-trei ore intarziati dumneavoastra? Si ajungeti la si zece? Hmm. Nici macar o scuza, ceva? Nuu.

Sa stabilim ceva. Ne impuneti un regulament. La fix in clasa, la fara zece in pauza. Bun. Dar trebuie sa-l respectati si dumneavoastra!

2. Usor cu teoria, mai greu cu practica.

"suntem la un liceu teoretic. daca vrei practica, du-te la liceu industrial" a fost una din frazele memorabile ale unei doamne profesoare. (de remarcat si mult prea repetabila "ce insemneaza?"). Bun. Suntem liceu teoretic. Dar practica nu inseamna doar a lua sapa-n mana, a da gauri cu masina, a da cu tarnacopul, a lustrui, a suda, etc.

Practica inseamna ca la limba si literatura romana elevii sa nu mai invete comentariile pe de rost, fara ca macar sa fi lecturat opera comentata. Trebuie dat un tipar al comentariilor. Ce lucruri trebuie atinse, amintite. Atat. Restul tine de elev. Sa citeasca ce e de citit. Apoi sa-si construiasca singur acel comentariu, din sudoarea proprie. Nu de pe internet. Hotii sunt usor de prins, se poate vedea usor cine a citit si cine nu. Apoi sa se faca dezbateri. Profesorul sa comunice cu elevul.

Practica inseamna ca la fizica, la chimie, la biologie, sa se faca experimente. Multe. Apoi sa fie transcrise in formule, pe tabla. In functie de profil. Inseamna plimbari in natura, studierea naturii in cadrul orelor de biologie. Disecarea de animale! E crud, da! Dar ca sa diseci un om, nu trebuie intai sa diseci un hamster? Daca esti bou si lesini la hamster, la om te sinucizi?

Practica inseamna studierea alternativa a economiei aplicate cu economia teoretica.

Practica inseamna ca istoria sa fie vazuta ca un film si povestita ca atare. Nu ca ceva plicticos, neatragator.

Practica inseamna invatarea istoriei latinitatii, nu limba latina propriu-zis! Pentru ca nu ajuta la nimic! Sunt foarte putine meserii care necesita latina. Care-i limba moarta. Iar pentru a stii, te duci la facultate. Ca nu se bazeaza aia de la facultati pe ceea ce se studiaza in licee!

Practica inseamna ca, in cadrul geografiei, sa se mearga prin "teritoriu". Sa se studieze formele de relief. La muzee, sa se vada roci si alte prostii folositoare. Nu doar niste vorbe aruncate prin caiet. E mult mai altfel cand vezi, cand simti cu adevarat decat sentimentul de "cand se mai suna?" si o voce ce murmura niste definitii needificatoare.


3. Ce ne trebuie, ce nu.

Sa vorbim despre un caz: de ce eu, elev de stiinte sociale am studiat fizica, chimie, biologie, latina pe clasele a IX-a si a X-a? Imi trebuie la ceva? Probabil spuneti "cultura generala". Ei bine, gresit. Total.

Cultura generala se formeaza, in primul rand, in particular. Deschiderea spre dobandirea de noi cunostinte se face in clasele I - VIII. Elevului i se prezinta toate materiile, este testat la ele si apoi alege ce cale sa urmeze!

La sociale trebuie sa fie studiate intens materiile de profil: istorie, geografie, romana, limbi straine si stiinte socio-umane (logica, psihologie, economie, sociologie, filosofie)! Atat! Cu accent pe istorie si pe stiintele socio-umane (aplicate, nu doar studiate teoretic).

Filologia trebuie sa cuprinda romana. Multa romana, multe literatura. Nu comentarii invatate pe de rost. Lectura. Dezbatere, formare de opinii si expunerea lor. Latina? Da. Istoria latinitatii. Nu terminatii, elemente de gramatica! Sunt complet inutile! Si, desigur, si materiile expuse la sociale, dar intr-o masura mai redusa.

Restul materiilor trebuie studiate cat mai simplu. Sa fie o ora-doua pe saptamana unde sa se puna diferite documentare. Despre fizica, despre chimie, despre biologie. Experimente, explicatii ale unor fenomene metereolologice, spre exemplu. Despre animale, etc. Astfel, elevul poate va mai urmari si acasa astfel de documentare, ca slava Domnului, sunt atatea televiziuni.

La stiinte ale naturii, simplu: practica multa! Cum am zis si la punctul doi. Chimie, biologie, fizica, matematica. Limbi straine, esentiale peste tot. Iar la romana, lectura de baza. Fara adancituri. Nu trebuie. N-ati vazut ca toti doctorii scriu urat?

Iar mate-info, cred ca-i clar. Multa matematica. Multa informatica. Si, in paralel, chimie, biologie, fizica. Si aceeasi poveste cu romana si limbile straine. Si economia cred ca ar fi buna aici.

Iar liceele gen chimie, cfr, dacia, industrial, lemn, etc. trebuie sa produca oamenii care vor fi specializati in ceea ce spune... numele liceului. Nu-mi trebuie ca un mecanic auto sa-mi stie istorie. Daca vrea istorie, apetitul ii e deschis prin acele ore de "cultura generala". Invata singur.

4. Despre exceptii?

Exceptiile alea au ajuns sus pentru ca au avut capacitatea de a "suporta" si celelate materii, pe langa materia in care exceleaza. Noi, cei de la mijloc, am prefera sa ne axam pe ceva. Si sa fim foarte buni acolo. La fel si cei de jos, care populeaza liceele industriale, trebuie imbuibati cu meseria pe care o vor practica. Sa fie acolo geniali! Sincer, nu ma intereseaza ca electricianul cand imi schimba acasa un bec sa-mi vorbeasca despre teoria lui Cioran sau despre formulele chimice!

4 comentarii:

Amy spunea...

ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
piu piu piu piu piu

Anonim spunea...

bravo bravo

i4ever spunea...

Si pentru mate-info intensiv lb engleza?

Anonim spunea...

Foarte bine punctat..
Modul asta de gandire ne diferentiaza pe noi (cei din Bratianu) de restul.

A, cand spun " noi " nu ma refer la toti elevii din Bratianu. Tocilarii n-au opinii, le invata pe ale altora.

Cel mai mult apreciez ca ai curaj sa te ridici si sa iti exprimi opiniile. Da.. este un gest de curaj avand in vedere ca majoritatea profesorilor sunt batrani si vrand-nevrand, comunisti.

Ultima data cand am asistat la o chestie de asta in Bratianu... doamna profesor a spus ca noi suntem niste "rahati" de copii, care nu au facultati, deci nici dreptul sa comenteze.
Asta e viata..